Lateral epikondylit

Du har fått diagnosen lateral epikondylit, vilket innebär en skada på handböjarmusklernas senfästen som sitter på utsidan av underarmen precis nedom armbågen.

Lateral epikondylit, även känt som tennisarmbåge, är ett vanligt smärttillstånd som utgår från handböjarmusklernas senfästen på utsidan av armbågen, oftast på dominant sida. Tillståndet är mer vanligt förekommande hos exempelvis snickare och andra som arbetar mycket med repetitiva tunga lyft. Som namnet antyder, är detta tillstånd även vanligt hos tennisspelare,  där ca 50 % av alla som spelar tennis på regelbunden basis någon gång har genomgått detta tillstånd. Prevalensen för tennisarmbåge är mellan 1-2 % av befolkningen mellan 34-55 år. Lateral_epikondylit ont i armen

Smärta från utsidan av armbågen vid lyft med pronerad underarm (handflatan pekande nedåt). Lyft av lätta saker som mjölkpaket eller att hälla ur en kanna kan också vara mycket smärtsamma. Ibland ses en svullnad kring utsidan av armbågen.

Diagnos ställs genom sjukdomshistoria och klinisk undersökning av armbågen, där läkaren kommer att testa olika rörelsemönster av handled självmant och mot motstånd samt klämma och känna på musklerna kring armbågen.

Lateral epikondylit har stor självläkningspotential. Nära 90 % beräknas bli besvärsfria inom ett år. Initialt kan smärtstillande och antiinflammatoriska läkemedel såsom NSAID och paracetamol lindra besvären. Senor är starka strukturer men har dålig blodförsörjning, vilket gör att läkningsprocessen är väldigt långsam. Senorna behöver aktiveras på rätt sätt. Det görs enklast med hjälp av fysioterapeut. Kortisoninjektion kan vara smärtlindrande tillfälligt men riskerar att förlänga läkningstiden. I väldigt få fall där träning och smärtlindring inte hjälper kan du diskutera operation med din läkare.