Karpaltunnel syndrom

Du har fått diagnosen Karpaltunnelsyndrom, vilket är ett tillstånd som innebär att en nerv ligger i tryck vid handleden och ger domningar i tumme, pek-, lång- och ringfingret.

Karpaltunnelsyndrom betyder inklämning av medianusnerven i karpaltunneln. Karpaltunneln är en kanal vid handleden som begränsas av handledens ben nedåt och ett stramt ledband uppåt. I kanalen går senorna som böjer i fingrarna och längst upp, medianusnerven som ger känsel i tumme, pek-, lång- och ringfingret, medianusnerven. Av oklar orsak ökar trycket inne i kanalen, vilket gör att nerven kommer i kläm. Tillståndet är vanligt framförallt hos medelåldern kvinnor men kan förekomma i alla åldersgrupper. Karpaltunnelsyndrom är också vanligt vid graviditet. Diabetes, sköldkörtelbesvär, reumatoid artrit eller arbete med vibrerande verktyg kan göra nerven mer sårbar och kan lättare utlösa symptom. Karpaltunnel Syndrom ont i handen

Det vanligaste symptomet är att man vaknar på nätterna med domningar/stickningar från handleden och ut i handen. Ibland föreligger också värk och tyngdkänsla i handen. Många tycker att besvären försvinner om man skakar på handen. Efter ett tag kan nattstörningarna bli många och besvären även komma under bilkörning, när man håller en telefon eller under arbete. Hos en del är domningarna även förknippade med värk och/eller köldkänslighet.

Diagnosen ställs utifrån din sjukdomshistoria och de fynd som görs vid en undersökning hos handkirurg. Om läkaren är tveksam till diagnosen, kan det ibland behövas en s.k. neurofysiologisk undersökning, vilket innebär att nervimpulserna ut i handen mäts.

Vid lindriga symptom kan behandling inledas med en skena (ortos) som håller handleden rak nattetid. Det vanligaste är dock att besvären är så pass påtagliga att det kräver operation.

Under operationen

Operationen kan göras i lokalbedövning eller narkos, beroende på patientens önskemål och hälsa. Ofta stängs blodflödet till handen av under operationen, så att läkaren lättare kan se känsliga strukturer i handen. Detta görs genom att en blodtrycksmanschett kramas åt runt överarmen. Ingreppet innebär att ”taket” på karpaltunneln, ett stramt ledband, delas för att på så vis skapa bättre plats för nerven. Många patienter upplever att domningarna försvinner inom ett par dagar efter operationen men ömhet i ärret och kraftnedsättning i handen kan kvarstå i ett par månader. Om du har haft besvär länge kan det dock dröja innan du är helt återställd.

Det viktigaste efter en handoperation är:

Högläge: Det är vanligt att handen kan svullna efter en operation. Genom att hålla handen i hjärthöjd när den inte används och göra ”armar uppåt sträck” (se baksidan) minst en gång per timme, minskar svullnaden i handen. Ha gärna handen på en kudde de första nätterna efter operationen. Mindre svullnad ger mindre värk och bättre läkning.

Använd handen: Handen ska användas till vardagliga sysslor som att klä på sig, äta med bestick, skriva kortare perioder på tangentbord. Undvik tunga lyft.

Torrt: Håll bandaget torrt, sätt en plastpåse över handen vid duschning. Detta skyddar operationssåret och förhindrar infektion.

Smärta: Det är vanligt att det kan göra lite ont i operationsområdet under den första veckan efter operationen. Vid behov kan du ta Alvedon 500 mg (1-2 tabletter, max 8 tabletter/dag) och kombinera med en tablett Ipren om du har mycket besvär.

Sjukskrivning

Sjukskrivningsgraden beror på vad du har för yrke. Det vanliga är att du vid ett kontorsarbete är hemma ett par dagar efter operationen, högst två veckor. Vid tyngre och manuellt arbete kan du behöva sjukskrivning i ca fyra veckor.

Återbesök

Två veckor efter operationen är det dags att ta stygnen. Då kommer du oftast tillbaka till oss på kliniken för suturtagning och kontroll. Bor du långt bort kan stygnen tas på vårdcentral. Efter att stygnen är borta, behövs inget bandage och handen kan tvättas med tvål och vatten. Det är vanligt att ärret känns hårt och ömmande. Detta kan sitta i några veckor, ibland ett par månader. Genom att massera och använda hudkräm kan ärret mjukas upp och bli smidigare.