Hallux Valgus

Du har fått diagnosen hallux valgus, vilket betyder snedställd stortå.  Stortån vinklas alltmer mot de andra tårna, ibland kan tårna även ligga omlott. Med tiden får patienten en knöl över stortås insidan.

Hallux valgus är den vanligaste felställningen i foten hos vuxna och är vanligare  hos kvinnor än män. Orsaken är okänd.  Ärftlighet antas spela en stor roll. Trånga skor och skor med höga klackar kan förvärra den snedställda stortån eftersom tårna kläms ihop. Även  nedsjunket främre fotvalv leder till bredare framfot och ökad felställning av stortån.

Det vanligaste symptomet är skobesvär med trycksmärta över knölen. Man är oftast besvärsfri vid barfotagång. Vid uttalad felställning kan däremot stortån ge tryckbesvär från andratån.  Patienten har svårt att hitta anpassade skor.

Hallux_Valgus_Stockholms_Ortoped_Center

Diagnosen ställs utifrån din sjukdomshistoria och de fynd man gör vid en klinisk undersökning och röntgen.

Vid lindriga symptom kan det räcka med att använda skoinlägg med främre pelott (för att återställa främre fotvalvet) och rymliga skor. Vid utebliven förbättring eller påtagliga besvär kan en operation behövas.

Operation

Din fotkirurg beslutar vilken metod som är bäst för dig, den vanligaste metoden som vi använder här är Turan osteotomi. Operationen kan göras i lokalbedövning eller narkos, beroende på ditt önskemål och hälsa. Själva operation tar 20-40 minuter. Sedan får du vila cirka 30 minuter med foten högt. Därefter åker du hem i bilens baksäte  med foten högt.

Det viktigaste efter en fotoperation är: HÖGT & TORRT!

Du får ett stort och stadigt fotförband och kan antingen gå platt på foten, eller gå på utsidan och hälen, du får inte belasta framfoten på 4 veckor. Det går bra att använda en specialoperationssko vid gång. Foten kommer att vara bandagerat i 4 veckor. Normalt kan den opererade foten svullna ytterligare 4-6 veckor efter operation. Därför är det mycket viktigt att efter operation hålla foten i högläge så ofta som möjligt (oftast räcker det att ha foten i horisontalläge) framför allt de första 2 veckorna. Detta minskar även smärtan. Efter operationen ska du regelbundet (några minuter varannan timme) rörelseträna fot- och knäleden obelastad (cykla uppe i luften). Mindre svullnad = mindre värk , bättre läkning och mindre risk för komplikationer!

Torrt: Håll bandaget torrt, du kan vid duschning skydda det med dubbla platspåsar eller med en duschstövel som finns att köpa på apoteket. Detta skyddar operationssåret och förhindrar infektion.

Smärta: Bedövningen sitter vanligen i mellan 3 och 6 timmar. Efteråt får du ofta sårsmärtor som kan vara besvärande, framförallt första 3 dagarna, därför är det viktigt att du tar sina värktabletter regelbundet. Rekommenderad smärtlindring är 1 tablett Diklofenak 50 mg + 2 tabletter Alvedon 500 mg 3 gånger dagligen i 3 dagar.

Sjukskrivning

Sjukskrivningen är vanligen mellan 4-6 veckor beroende på vad du har för yrke.

Återbesök

Två veckor efter operationen är det dags att ta stygnen och få ett nytt stadigt fotförband. Detta sker här hos oss.

Efter ytterligare 2 veckor dvs 4 veckor efter operationen, tar du bort förbandet själv och påbörjar rörelseträningen av stortån samt börjar belasta framfoten med successivt ökande belastning. Du kan börja promenera, cykla eller simma med successivt ökande belastning.

Det är normalt att ärret känns hårt och ömmande och du får till och från ont, svullnad, och ömhet i din fot i flera månader efter operationen, i vissa fall upp till ett år. Dessa besvär kommer att minska med tiden. Så fort som såret är läkt, kan du massera och använda hudkräm får att göra ärret mjukare.